środa, 18 listopada 2009

DEFINICJA KATASTROFY LOTNICZEJ

Katastrofy lotnicze w zasadzie należy podzielić na dwie kategorie: z udziałem samolotów cywilnych, i będących rezultatem katastrofy wyłącznie samolotów wojskowych. Podział ten jest o tyle uzasadniony, że jakkolwiek większość katastrof samolotów cywilnych dociera praktycznie niezwłocznie do opinii publicznej (z wyjątkiem katastrof w takich krajach, jak ZSRR lub ChRL, w których obowiązywała lub obowiązuje nadal cenzura), to jednak katastrofy wyłącznie samolotów wojskowych często ukrywane bywają jako tajemnica wojskowa także w krajach demokratycznych. Katastrofy samolotów wojskowych zazwyczaj nie pociągają za sobą tak licznych ofiar, jak te z udziałem setek pasażerów, ale za to często niebezpieczeństwo, które wywołują, zagraża nie dziesiątkom czy setkom, ale tysiącom ludzi. Dlatego też przymiotnikiem "wielkie" określono tu także takie katastrofy, w których poszkodowanych zostało tylko kilka osób, albo nawet nikt nie ucierpiał, za to zagrożenie obejmowało setki lub tysiące.

Najtragiczniejsza katastrofa lotnicza wydarzyła się 27 marca 1977 roku - w wyniku kolizji dwóch "Jumbo-Jetów" na Teneryfie, śmierć poniosło 583 ludzi. Najtragiczniejszą w skutkach katastrofą pojedynczego samolotu miała miejsce 12 sierpnia 1985 roku, kiedy w Japonii, wskutek upadku samolotu Boeing 747 zginęło 520 osób. Najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w Polsce wydarzyła się zaś 9 maja 1987 roku, kiedy to w upadku samolotu PLL LOT 5055 zginęło 183 ludzi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz